Wikia

Norsk GTA Wiki

San Fierro

Kommentarer2
65sider på
denne wikien
SanFierro GTASA montage.jpeg
Spill Grand Theft Auto: San Andreas
Stat San Andreas
Innbyggertall 800,000
Kart over San Fierro
CazannaLagt til av Cazanna

San Fierro, San Andreas er den andre fiksjonelle byen spilleren møter i Grand Theft Auto: San Andreas, og er basert på San Francisco, California.

San Fierro er den nest største byen når det gjelder populasjon og den minste i areal i San Andreas, men den mest urbainserte, og ligger på en halvøy i den vestre delen av staten. Sør for byen ligger den massive Mount Chiliad og den lille byen Angel Pine i Whetstone. Nord for byen, forbi den re-etablerte kjente Golden Gate Bridge (Gant Bridge), ligger byen Bayside, og nord-øst for byen ligger fylket Tierra Robada. San Fierro er en middelsstor by med den nydelige San Fierro Bay i nord og The Panopticon i øst. San Fierro er koblet til Los Santos og Las Venturas ved hjelp av veier,jernbaner og luften.

Angivelig av spansk fundament som San Francisco, er Fierro gammel spansk for Hierro (jern), noe som ikke er et sannsynlig navn for en helgen. Navnet stammer fra mottoet til San Francisco, "Oro en Paz, Fierro en Guerra", som er spansk for "Gull i Fred, Jern i Krig".

Det finnes en betydelig country klubb komplett med en golfbane i San Fierro. I tillegg til dette har San Fierro et distrikt markert av regnbueskilt som er ment til å etterligne San Franciscos kjente Castro District, hjemmet til en betydelig homoseksuell populasjon. San Fierro er også hjemmet til fotball laget San Fierro 69ers og baseball laget San Fierro Packers.

Byen bærer synlige arr etter et jordskjelv, sannsynligvis en referanse til Loma Prieta jordskjelvet i 1989, 3 år før spillets tid, selv om dialoger tyder til at et jordskjelv akkurat har skjedd. Det mest åpenbare tegnet av den intense skaden er den oppsmuldrede delen av en motorvei som ligger umiddelbart vest for Garver Bridge's inngang til San Fierro, som er en tilsynelatende etterligning av skadene som ble gjort mot San Francisco's Embarcadero Freeway, eller til og med Cypress Street Viaduct i Oakland, California, hvis rester kunne bli sett flere år etter jordskjelvet. Motorvei seksjonen virker ikke til å ha noen synlig tilkobling til de eksisterende motorveiene. Byens infrastruktur og bygninger er ikke synlig skadet av jordskjelvet, og den eneste skaden som er sett er i området rundt Doherty.

Utsikt over San Fierro fra Tierra Robada
CazannaLagt til av Cazanna
Soloppgang ved Gant Bridge
CazannaLagt til av Cazanna

Værforhold Rediger

San Fierro opplever ofte regnstormer. Disse, kombinert med tåken sent på kvelden og tidlig på morgenen, fører til at kjøring og flying blir vanskelig på grunn av redusert synlighet. For å gjøre byens vær verre, blåser sandstormer fra Tierra Robada noen ganger inn i de nord-østlige delene av San Fierro, som gjør at det å fly nærme Garver Bridge og Downtown veldig vanskelig. Været er veldig likt San Franciscos, bortsett fra sandstormene.

Distrikter og Interessante StederRediger

Chinatown
CazannaLagt til av Cazanna
Palisades distriktet
CazannaLagt til av Cazanna

Fordi San Fierro er ment til å ligne på San Francisco, er mange av distriktene lik de virkelige nabolagene i San Francisco:

LandemerkerRediger

Big Pointy Building
CazannaLagt til av Cazanna
Windy Windy Windy Windy Street
CazannaLagt til av Cazanna

I likhet med de andre byene i San Andreas, finnes det landemerker som likner de i den virkelige verden. Disse er inkludert i San Fierro:

  • Golden Gate Bridge gjør en opptreden i spillet som Gant Bridge. Denne broen kobler San Fierro til byen Bayside. Broen ser ut til å ha fungerende bomstasjoner, noe som gjenspeiles av det faktum at biler på vei inn i San Fierro stopper ved bomstasjonene. Men likevel ser det ut til at spilleren er immun mot å betale bompenger siden spilleren aldri betaler. Gant Bridge strekker seg over San Fierro Bay, som er en re-kreasjon av San Francisco Bay og separerer San Fierro fysisk fra Bayside og Tierra Robada.
  • San Francisco Oakland Bay Bridge gjør en opptreden som Garver Bridge. Denne broen kobler San Fierro og Tierra Robada nærme Las Venturas. Langs Garver Bridge er Kincaid Bridge, som er modellert etter Forth Rail Bridge, som er ved siden av Forth Road Bridge utenfor Edinburgh, Skottland. Dette kan også være en referanse til hjemmet til Rockstar North, hvor de originale broene er lokalisert. Forth Road Bridge og den vestlige delen av San Francisco-Oakland Bay Bridge ser utrolig like ut.

Tilfeldig wiki